Ako to všetko začalo

Fortuna Aurum – kto sme a prečo tento blog?

Moje meno je Mária Žatecká, som zakladateľkou a majiteľkou Zlatníctva Fortuna Aurum a rada by som privítala všetkých na našom blogu, na ktorom postupne nájdete množstvo rád i zaujímavostí zo sveta šperkov a hodín. Pravidelným sledovaním tohto blogu budete nielen „in“ v oblasti šperkových trendov a noviniek, ale poradíme vám aj s výberom správneho šperku pre ženu alebo muža.

Ako to celé začalo?

Tak, začneme pekne po poriadku – ako vôbec vznikla myšlienka založiť si vlastný obchod so šperkami? Pred 20 rokmi som bola radovou pracovníčkou vo vtedy ešte stále štátnom podniku Zlatokov. Práca ma síce bavila, ale neustály stres, ako výsledok neúmerného tlaku zo strany nadriadených, a neváženie si mojej práce nakoniec vyústili do rozhodnutia odísť a začať s vlastným podnikaním. Toto rozhodnutie súčasne odstránilo ďalšiu deformáciu z bývalej práce, ktorá spočívala v tom, že za kvalitnú prácu a dobré ekonomické výsledky podniku sa zaujímavo prerozdeľovali odmeny vo vedení, no pre radových zamestnancov, ktorí tieto hodnoty priamo vytvárali, sa väčšinou akosi „pozabudlo“. Za šperky, ktoré som začala sama vyrábať a predávať, som vo vlastnej firme už bola spravodlivo odmeňovaná.

V roku 1992, čo bolo relatívne krátko po páde komunizmu a všetko sa vlastne ešte len formovalo, boli priaznivé podmienky na začatie podnikania. Konkurencia bola neporovnateľne slabšia ako dnes. Po dlhých rozhovoroch s mojím manželom som sa nakoniec rozhodla vyskúšať to a začať s podnikaním v tomto odbore. Prerobili sme spodnú časť nášho rodinného domu na malú dielničku, ku ktorej neskôr pribudol malý útulný obchodík, tiež priamo v dome, v ktorom sme bývali.

 

Začiatky boli ťažké

Vraví sa, že každý začiatok je ťažký. My sme si tento výrok overili v praxi a môžeme potvrdiť, že platí do bodky. Trvalo takmer 2 roky, kým sme si vybudovali meno a primeranú klientelu. Boli to časy, keď u nás ešte nebol internet, a tak sme okruh zákazníkov mohli rozširovať iba tak, že sme robili kvalitné výrobky a chýr o nich sa šíril pomaly ďalej. Klienti sa k nám radi vracali a odporúčali nás aj svojim známym. To bola v tom čase najlepšia reklama. Takto sme pokračovali niekoľko rokov, sporili sme peniažky až nastal okamih, keď sme si mohli dovoliť otvoriť väčší obchod v mestečku Šamorín.

 

Nastal čas ďalšieho rozvoja

Otvorenie obchodu v Šamoríne bolo z dnešného pohľadu veľmi dobré rozhodnutie, vďaka ktorému sme mohli ďalej rozvíjať naše podnikanie. Opäť sa zúročila skutočnosť, že sme našu prácu vykonávali kvalitne a dôsledne. Klienti sa k nám opäť radi vracali. Samozrejme, že sme si už neskôr dovolili aj reklamu v časopisoch, ale stále som presvedčená, že odporúčania a spokojnosť zákazníkov je tá najlepšia reklama. Po niekoľkých rokoch sme sa rozhodli otvoriť ďalší obchod, a to v meste Topoľníky. Zameriavali sme sa na zákazkovú výrobu a opravu šperkov, kde sme sa stali jedným z hlavných, ak nie najdôležitejších a najkvalitnejších, hráčov na trhu.

Občas, samozrejme, prišli aj menšie či väčšie pády, na ktoré by človek najradšej zabudol (niekedy v budúcnosti vám možno o nich niečo napíšem), no vždy sme sa dokázali opäť postaviť na nohy a úspešne pokračovať ďalej. Hnacím motorom v ďalšej činnosti bola jednak naša túžba robiť poctivo svoje remeslo a jednak nádherný pocit, keď nám zákazník s nadšením povie: „Toto je niečo úžasné, ani som si nepredstavoval, že ten šperk môže byť taký krásny.“ Takéto uznanie nás vždy zahreje pri srdci.

 

Technologické trendy nemožno ignorovať

Po roku 2000 sme sa rozhodli ísť ešte ďalej a založili sme veľkoobchod a náš prvý e-shop. Dá sa povedať, že sme boli jednou z prvých firiem, ktoré mali vlastný e-shop na internete. V tom čase však toto komunikačné médium ešte nebolo také rozvinuté a ľudia navyše nákupom cez internet ešte veľmi nedôverovali. Napriek tomu sa internetová stránka a e-shop stali zdrojom nových zákazníkov.

 

Zahraničné skúsenosti

Po dobrých skúsenostiach s podnikaním v domácom prostredí prišla na rad realizácia mojej túžby presadiť sa aj v zahraničí. Po dlhej administratívnej prestrelke s úradmi sme otvorili náš prvý obchod v malom rakúskom mestečku Pinkafeld. Je to krásne mestečko v Burgenlande s približne 5500 obyvateľmi. Bolo to odvážne a na miestne pomery nekonvenčné rozhodnutie. V tom čase tam bolo veľmi málo zahraničných obchodov a už vôbec nie obchod, ktorý by vlastnil niekto zo Slovenska. Pomaly sme sa ale rozbehli a v priebehu dvoch rokov sme dokonca otvorili aj tam veľkoobchod s prechodnou prevádzkou v Neusiedl am See. Po piatich rokoch sme však naše zahraničné pôsobenie museli ukončiť zo zdravotných dôvodov. Bolo to ťažké rozhodnutie. Mnoho ľudí sa pýtalo, či to neľutujeme a my sme všetkým povedali, že určite nie. Bola to skúsenosť, ktorú by sme ale už teraz zrejme riešili úplne inak.

 

Sme tu už 20 rokov a stále sa rozvíjame

Mnoho ľudí si myslí, že po 20 rokoch je už firma stabilná a nič netreba meniť. Opak je pravdou. Ak sa chcete nielen udržať, ale aj naďalej prosperovať, rozvíjať sa a uspieť, musíte neustále sledovať trendy, prispôsobovať sa im, prichádzať s novými nápadmi a dokázať ich zodpovedajúco využiť a včleniť do vášho podnikania. V posledných rokoch prešla naša firma zásadnými transformačnými procesmi, a to najmä preto, aby sme boli naďalej schopní poskytovať našim klientom čo najlepšie a cenovo prijateľné služby. Za zásadné rozhodnutie v tomto smere považujeme zameranie sa na nákupný trend 21 storočia – elektronický obchod.

 

Definícia základných pilierov

Aj keď sme sa už viac-menej intuitívne na tieto piliere zameriavali, až dnes sme si naozaj zadefinovali základné piliere firmy, ktoré chceme aby boli viditeľné pre všetkých. Preto sme si dali za cieľ zameriavať sa na tieto hlavné piliere:

  1. Individuálny prístup
  2. Zameranie na kvalitné služby
  3. Starostlivosť o zákazníka

 

A sme na konci

Tak, naše krátke predstavenie máme za sebou. Možno obsahuje viac „neblogovej“ faktografie ako štandardné blogy, ale úvod to snáď znesie :-). V ďalších pokračovaniach sa už budeme venovať rôznym témam z oblasti šperkov. Už teraz máme pripravených niekoľko zaujímavých okruhov, no očakávame podnety aj od Vás. Ak vás zaujíma niečo špecifické, prípadne sa chcete na niečo spýtať, tak nám neváhajte napísať. A ak vám zatiaľ nič konkrétne nenapadá, môžete sa aspoň prihlásiť na odber noviniek. Stačí sa zaregistrovať formou zadania e-mailu v časti „Novinky“. Tešíme sa na vás.

Skupinov 2A-res

 

 

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.